Safety first – Lezyne Laser Drive

Safety first – Lezyne Laser Drive

Leestijd: 3 minuten

De tijd van de dynamo ligt gelukkig al even achter ons.  Ik was vooral verzamelaar van de versie met kapotte draadjes, waardoor ik weer maar eens niet verlicht de straat doorkruiste.

Ondertussen hebben we zelf jeugd rondlopen die bijna dagelijks met de fiets in het verkeer vertoeven en betrap ik mezelf erop dat ik mij erger aan “donkerrijders”.

Verlichting is booming business, regelmatig verschijnen er nieuwe modellen op de markt met een lichtopbrengst waar  sommige auto’s schaamrood op de spoilers van zouden krijgen

Omdat auto’s overdag lichten aansteken gaan fietsers ook minder opvallen.  We zien meer en meer fietsers overdag met licht – afgezien dan van die “sommige jeugd”.  Zelf rijd ik regelmatig tijdens het trainen bij niet zonnig weer met een knipogend rood licht.

Flash me

Onder andere Lezyne speelt hier aardig op in met hun “engineered visibility” wat zoveel wil betekenen als dat ze hun volledig proces van design, research en testen in een labo hebben uitgevoerd. Het resultaat is de “Ultra high-visibility daytime flash mode”.  Zowel voorlicht als achterlicht “flasht” op een bepaalde frequentie waardoor de zichtbaarheid spectaculair toeneemt.  Volgens de fabrikant zichtbaar tot op meer dan 1000m.

Eerste indruk

 Bij de plaatsing bots ik meteen op een ambetant iets.  Op een areo zadelpen met spitse afloop – lees geen ronde buis maar eerder kogelvormig – heeft de lamp bij de plaatsing de neiging om wat schuin te klikken.  Op een iets afgeronde zadelpen heb je hier geen van last en kan je de lamp perfect positioneren.

Ik test het achterlicht in schemerdonker en merk 2 povere streepjes rondom mij.  Als het echt donker wordt komen de parallelle lijnen pas goed tot hun recht.  Eigenlijk ben ik redelijk onder de indruk van de afdruk op de grond.  Het is onmogelijk voor aankomend verkeer om jou niet op te merken.  Afhankelijk van het type en hoek van de zadelpen zijn de strepen achter de fiets korter of langer maar ze blijven wel altijd goed zichtbaar.

De laser drive heeft 9 verlichtings en 2 laser standen met een batterijduur gaande van 2 uur 30 tem 15 uur 30.

Let op…met de Flash modus in peloton rijden kan uw collega fietsers in trance brengen.

Gaat deze lamp u beschermen?  Ondertussen is mijn achterlicht al omgedoopt tot de Star Wars maar helaas komt een force field niet mee met de lamp en zal je zelf toch ook nog Jedi moeten spelen om het veilig te houden…

Specs

+ 180 graden zichtbaarheid
+ uniek patroon via parallelle afgetekende laserlijnen op de grond
+ oplaadbaar via micro-usb
+ bedrijfsduur
– moeilijkere plaatsing bij areo zadels

Conclusie

Veiligheid heeft zijn prijs – in dit geval 59,95€ – maar de Lezyne Laser Drive is zijn geld meer dan waard.  De day flash is niet uniek en ook beschikbaar op andere modellen/merken maar vooral de “beamed laser lines” doen de zichtbaarheid enorm toenemen.

 

 

1 Comment

  • By Bart Thijs Beantwoorden

    mooie blog! Je hebt me overtuigd!

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.